Mieszkaniec powiatu karkonoskiego stracił blisko 10 tysięcy złotych, bo myślał, że pomaga córce
Do Komisariatu II Policji w Jeleniej Górze kilka dni temu zgłosił się mieszkaniec powiatu karkonoskiego, który został oszukany przez osobę, która podszyła się pod jego córkę. Oszust kontaktował się z nim za pośrednictwem komunikatora i poprosił o przelanie gotówki na wskazane konto na zakup telefonu komórkowego, a następnie na remont. Mężczyzna przelał środki i w ten sposób stracił blisko 10 tysięcy złotych. Jeleniogórscy policjanci walcząc z tego typu przestępczością po raz kolejny ostrzegają. Pamiętajmy. Zanim zdecydujemy się pomóc innej osobie przekazując jej swoje środki pieniężne, potwierdźmy, że to właśnie z nią prowadzimy konwersację.
Jeleniogórscy policjanci przestrzegają przed tą formą oszustwa internetowego, która jest coraz bardziej popularna. Złodzieje kradną tożsamość osoby, podszywają się pod nią i wykorzystując zaufanie proszą jej najbliższych i znajomych o podanie hasła „Blik” czy przelanie pieniędzy na zakup towaru. O tym, w jaki sposób działają oszuści przekonał się mieszkaniec powiatu karkonoskiego, który uwierzył osobie podszywającej się pod jego córkę i przelał gotówkę w wysokości blisko 10 tysięcy złotych na wskazane konto na zakup telefonu komórkowego, który rzekomo jej się zepsuł oraz remont.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Pamiętajmy! Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych i najbliższych. Taka właśnie forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. Możemy stracić swoje oszczędności. Warto więc potwierdzić tego typu konwersację dzwoniąc do osoby, która prosi nas o pieniądze lub chociażby wysłać smsa na jej numer telefonu i poczekać na odpowiedź.
Przestępcy wykorzystują nieuwagę osób korzystających komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do Internetu i włamują się na ich konta, dlatego właśnie jeleniogórscy policjanci przypominają mieszkańcom Jeleniej Góry oraz powiatu karkonoskiego o kilku ważnych kwestiach:
• Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
• Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania.
• Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
• Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
• Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania Internetu.
• Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.
• Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.
• Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.
podinspektor Edyta Bagrowska