Struktura organizacyjna
REGULAMIN KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W JELENIEJ GÓRZE z dnia 5 stycznia 2021r. z późniejszymi zmianami
REGULAMIN
KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI
W JELENIEJ GÓRZE
z dnia 5 stycznia 2021r.
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 roku o Policji ( Dz. U. z 2020 r. poz. 360, 956 i 1610 i 2112) postanawia się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Ustala się regulamin Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze, zwanej dalej „Komendą” określający:
- strukturę organizacyjną Komendy;
- organizację i tryb kierowania Komendą;
- zadania komórek organizacyjnych Komendy;
- tryb wprowadzania kart opisów stanowisk pracy i opisów stanowisk pracy.
§ 2. l. Komenda jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy której Komendant Miejski Policji w Jeleniej Górze, zwany dalej „Komendantem”, realizuje zadania na obszarze powiatu jeleniogórskiego.
2. Terytorialny zasięg działania Komendy obejmuje obszar administracyjny powiatu jeleniogórskiego, zwanego dalej „powiatem”.
3. Siedziba Komendy znajduje się w Jeleniej Górze przy ulicy Nowowiejskiej 43.
§ 3.1 Komendant podlega:
1. staroście jeleniogórskiemu w zakresie funkcjonowania zespolonych służb inspekcji i straży powiatowych z wyjątkiem spraw dotyczących:
a. wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,
wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią;
2. Komendantowi Wojewódzkiemu Policji we Wrocławiu, w zakresie wynikającym z ustawowych funkcji przełożonego wszystkich policjantów na terenie swojego działania oraz organu administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.
§ 4.1 Rozkład czasu służby policjantów określają odrębne przepisy.
2. Służba i praca w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godzinie 7.30 i kończy o godzinie 15.30. Nie dotyczy to służb lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym.
3. Policjanci i pracownicy są zobowiązani w dniach służby i pracy do potwierdzania, w przeznaczonych do tego celu ewidencjach, jej rozpoczęcie oraz każdorazowe opuszczenie miejsca jej pełnienia lub wykonywania z przyczyn osobistych, za zgodą bezpośredniego przełożonego.
§ 5. Komendant przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy wtorek od godziny 15.30 do godziny 17.00.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna
§ 6.l. Kierownictwo Komendy stanowią:
- Komendant;
- I Zastępca Komendanta, zwany dalej „I Zastępca;
- Zastępca Komendanta.
W skład Komendy wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1. w służbie kryminalnej
a. Wydział Kryminalny,
b. Wydział do walki z Przestępczością Gospodarczą;
2. w służbie prewencyjnej:
a. Wydział Prewencji,
b. Wydział Ruchu Drogowego,
c. Wydział do spraw Nieletnich i Patologii;
3. w służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym:
a. Wydział Wspomagający,
b. Referat Prezydialny,
c. Zespół Kontroli,
d. Zespół Kadr i Szkolenia,
e. Zespół Komunikacji Społecznej,
f. Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
g. Jednoosobowe Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
Rozdział 3
Organizacja i tryb kierowania Komendą
§ 7.1. Komendą kieruje Komendant przy pomocy I Zastępcy oraz Zastępcy Komendanta, kierowników komórek organizacyjnych Komendy, zwanych dalej „kierownikami” oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników wyznaczonych do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy.
2. Komendant może upoważnić poszczególnych policjantów lub pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach.
3. Komendant może powoływać komisje i zespoły o charakterze stałym lub doraźnym oraz wyznaczać osoby do realizacji zleconych zadań.
4. Komendanta zastępuje w razie jego nieobecności I Zastępca lub Zastępca Komendanta.
5. Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 4, obejmuje wykonywanie wszystkich zadań Komendanta, chyba że Komendant postanowi inaczej.
§ 8. Podział zadań pomiędzy Komendantem, a I Zastępcą oraz zastępcami Komendanta określa Komendant w drodze decyzji.
§ 9.1. Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy zastępcy lub zastępców kierownika, kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz wyznaczonych policjantów i pracowników.
2. Kierownik oraz policjant lub pracownik wyznaczony do koordynowania pracy komórki organizacyjnej Komendy:
- określa szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych niższego szczebla w podległej mu komórce organizacyjnej Komendy;
- reprezentuje Komendanta w kontaktach z podmiotami pozapolicyjnymi, w zakresie właściwości rzeczowej wynikającej z zadań Komendanta przydzielonych do realizacji w podległej mu komórce organizacyjnej Komendy;
- określa sposób zorganizowania służby i pracy w podległej mu komórce organizacyjnej Komendy;
- sporządza karty opisu stanowiska pracy dla podległych stanowisk etatowych w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji;
- sporządza opisy stanowisk pracy dla podległych stanowisk pracowniczych, na których zatrudnia się pracowników na podstawie przepisów o służbie cywilnej, zgodnie z zasadami określonymi w tych przepisach.
3. Kierownik jest zobowiązany do bieżącej aktualizacji szczegółowego zakresu zadań komórek organizacyjnych niższego szczebla w podległej mu komórce organizacyjnej Komendy oraz dostosowywania kart opisu stanowisk pracy oraz opisów stanowisk pracy do przepisów regulaminu.
4. Kierownika zastępuje w czasie jego nieobecności zastępca albo policjant lub pracownik wskazany przez tego kierownika.
5. Zastępowanie kierownika obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w ust. 1-3, chyba, że kierownik określił inny zakres zastępstwa.
Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych Komendy
§ 10. Komórki organizacyjne, o których mowa w § 6 ust. 2, w zakresie swojej właściwości realizują zadania obejmujące w szczególności:
- opiniowanie projektów aktów prawnych;
- współpracę z krajowymi podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi;
- wykonywanie zadań z zakresu kontroli zarządczej;
- wykonywanie zadań związanych z dostępem do informacji publicznej;
- organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego lokalnego;
- udzielanie informacji i konsultacji kierownikom komórek organizacyjnych Komendy oraz nadzorowanych przez Komendanta jednostek organizacyjnych Policji działających na obszarze powiatu, zwanych dalej „podległymi jednostkami Policji”;
- współudział w redagowaniu portalu internetowego serwisu internetowego Komendy;
§ 11. Do zadań Wydziału Kryminalnego należy w szczególności:
- wykonywanie czynności operacyjno — rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw, przeciwko życiu, zdrowiu i mieniu, przestępczości narkotykowej, przestępczych patologii społecznych, handlu ludźmi, przestępczości samochodowej;
- prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach dotyczących przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji oraz udział w czynnościach na miejscu zdarzeń poważnych wypadków komunikacyjnych;
- koordynowanie i prowadzenie działań w zakresie poszukiwań osób zaginionych i ukrywających się przed wymiarem sprawiedliwości oraz rzeczy, a także identyfikacja osób i zwłok, współdziałając w tym zakresie z innymi jednostkami Policji, organami administracji publicznej i organizacjami społecznymi;
- koordynowanie czynności operacyjno - rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych podejmowanych przez służby kryminalne podległych jednostek Policji oraz pozyskiwanie osobowych źródeł informacji;
- podejmowanie działań mających na celu rozpoznawanie, zapobieganie oraz zwalczanie przestępstw i wykroczeń popełnionych w związku z organizowanymi imprezami sportowymi o charakterze masowym oraz rozpoznawanie i rozpracowywanie grup pseudokibiców na terenie podległym Komendzie przy jednoczesnym współdziałaniu w tym zakresie z pionem prewencji jednostki;
- realizowanie czynności w zakresie techniczno - kryminalistycznej obsługi miejsc zdarzeń związanych z ujawnianiem, zabezpieczaniem śladów i dowodów rzeczowych;
- sporządzanie daktyloskopii oraz pobieranie wymazów ze śluzówki policzków od osób podejrzanych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie magazynu depozytowego dowodów rzeczowych oraz ewidencji pojazdów zabezpieczonych przez Komendę do postępowań przygotowawczych;
- ujawnianie i identyfikacja mienia podlegającego zabezpieczeniu w postępowaniu karnym;
- zapewnienie organizacyjnych i technicznych możliwości korzystania przez służbę kryminalną i śledczą z techniki operacyjnej oraz opracowywanie i propagowanie nowych rozwiązań technicznych;
- opracowywanie i organizowanie programów szkoleniowych i doskonalenia zawodowego z zakresu problematyki kryminalnej;
- wykonywanie zadań dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie;
- podejmowanie działań mających na celu ochronę osób, świadków, pokrzywdzonych, w związku z realnym zagrożeniem popełnienia przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu na ich szkodę;
- nadzór nad podległymi jednostkami Policji powiatu w zakresie pracy dochodzeniowo - śledczej i operacyjnej;
§ 12. Do zadań Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą należy w szczególności:
1. rozpoznawanie, analizowanie i ocena stanu zagrożenia przestępczością gospodarczą na terenie powiatu, identyfikowanie głównych zagrożeń oraz zapobieganie, wykrywanie i ujawnianie przestępczości gospodarczej, w szczególności:
a. przestępstw przeciwko obrotowi gospodarczemu tj. wyłudzanie kredytów, pożyczek bankowych, wyłudzenia odszkodowań z tytułu umowy ubezpieczenia, „prania brudnych pieniędzy”, udaremnianie egzekucji komorniczej, nierzetelnego prowadzenia dokumentacji działalności gospodarczej i udaremnianie
b. przetargów publicznych,
c. przestępstw korupcyjnych we wszelkich jej postaciach i obszarach,
c. związanej z podziałem i wykorzystaniem środków budżetowych oraz funduszy unijnych,
d. przestępczości podatkowej - wyłudzanie podatku VAT, nieprawidłowości dotyczące prowadzenia dokumentacji podatkowej i nieprawidłowemu obrotowi
e. wyrobami akcyzowymi,
f. przeciwko środowisku naturalnemu,
g. przestępstw polegających na fałszowaniu dokumentów i używaniu ich jako autentycznych oraz poświadczenia nieprawdy w dokumentach,
h. przestępstw dotyczących uzyskania cudzego programu komputerowego w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
i. przestępstw dotyczących wprowadzenia do obrotu towarów oznaczonych podrobionym znakiem towarowym;
2. wykonywanie czynności operacyjno - rozpoznawczych oraz dochodzeniowo – śledczych w sprawach własnych oraz w przypadkach konieczności udzielenia wsparcia pionom równoległym przy realizacji czynności dotyczących tego rodzaju prowadzonych spraw ze względu na niedostateczne możliwości realizacyjne w działaniach prowadzących do wykrycia sprawców przestępstw:
a. trudnych do ustalenia z powodu znacznego stopnia skomplikowania działań wykrywczych i dowodowych,
b. obejmujących swym zasięgiem poza obszar powiatu,
c. wymagających stosowania ofensywnych metod pracy operacyjnej i wsparcia specjalistycznych środków technicznych;
3. prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa gospodarcze, ujawnionych na bazie materiałów własnych wydziału;
4. prowadzenie czynności służbowych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w sprawach o przestępstwa gospodarcze, dokonywane
5. w zorganizowanych grupach, ze względu na rozmiary, charakter i sposób działania sprawcy lub o dużym znaczeniu medialnym;
6. współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości gospodarczej z innymi jednostkami Policji, organami ścigania oraz właściwymi sądami;
7. ujawnianie i identyfikacja mienia podlegającego zabezpieczeniu w postępowaniu karnym;
8. opracowywanie analiz dotyczących ujawniania i zwalczania przestępczości gospodarczej na potrzeby Komendy i jednostek nadrzędnych Policji;
9. organizowanie i prowadzenie współpracy w zakresie wymiany informacji i wspólnych przedsięwzięć z organami powołanymi do ścigania i zwalczania
10. przestępczości gospodarczej tj. Krajową Administracją Skarbową, Strażą Graniczną, Państwową Inspekcją Pracy i innymi;
11. opracowywanie i organizowanie programów szkoleniowych i doskonalenia zawodowego z zakresu problematyki przestępczości gospodarczej;
12. wykonywanie zadań dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie.
§ 13. Do zadań Wydziału Prewencji należy w szczególności:
- pełnienie służby patrolowej, patrolowo-interwencyjnej i wywiadowczej;
- organizowanie, prowadzenie i koordynowanie działań poszukiwawczych, blokadowych, pościgowo – blokadowych;
- organizowanie i realizacja konwojów i doprowadzeń;
- zabezpieczenie bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprez masowych, innych imprez, zgromadzeń oraz pozostałych zdarzeń wymagających działań Policji;
- prowadzenie poprawnej gospodarki mandatowej w wydziale;
- organizowanie służby dyżurnej na Stanowisku Kierowania Komendy oraz nadzór instancyjny w przedmiotowym zakresie nad podległymi jednostkami Policji;
- gromadzenie i analizowanie informacji o imprezach masowych, innych imprezach, zgromadzeniach i zdarzeniach mogących mieć wpływ na poziom porządku i bezpieczeństwa publicznego;
- gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o bieżących wydarzeniach na podległym terenie oraz zapewnienie właściwej reakcji na zgłoszone zdarzenia;
- organizowanie działań związanych z zaistniałymi poważnymi zdarzeniami, w tym w szczególności wykorzystanie grup dochodzeniowo – śledczych, właściwych służb Policji oraz specjalistycznych jednostek i instytucji współdziałających z Policją;
- realizowanie zadań wynikających z obowiązków służby dyżurnej określanych w przepisach państwowych, resortowych oraz Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu;
- zapewnienie koordynacji rozwinięcia działań Policji w warunkach szczególnych zagrożeń do czasu powołania struktur dowódczo – sztabowych na szczeblu jednostki;
- kierowanie do działań w trybie alarmowym dostępnych sił i środków;
- utrzymywanie stałego kontaktu z pozapolicyjnymi służbami dyżurnymi szczebla powiatowego oraz współdziałanie z dyżurnymi jednostek ościennych;
- wypracowanie planów związanych z przygotowaniem jednostki do działań w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz działań policyjnych w związku ze zdarzeniami szczególnymi;
- organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie całokształtu przygotowań obronnych Komendy i podległych jednostek Policji, prowadzenie dokumentacji z tym związanej;
- realizowanie procedur alarmowania stanu osobowego jednostki;
- prowadzenie ewidencji osób przeznaczonych do uzupełniania stanu etatowego Komendy w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;
- koordynowanie współpracy z podległymi jednostkami Policji i komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie zarządzania kryzysowego;
- współpraca z podmiotami pozapolicyjnymi w zakresie realizacji zadań związanych z zarządzeniem kryzysowym i problematyką obronną;
- inicjowanie i organizowanie szkoleń w zakresie zdarzeń szczególnych, a także udział w szkoleniach organizowanych przez instytucje pozapolicyjne;
- planowanie i organizowanie ćwiczeń sztabowych Komendy;
- koordynowanie, administrowanie i nadzór instancyjny w zakresie Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa;
- koordynację i realizację zadań wykonywanych w ramach Nieetatowej Grupy Rozpoznania Minersko – Pirotechnicznego;
- współpracę z Pełnomocnikiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych oraz Inspektorem Bezpieczeństwa Teleinformatycznego w zakresie zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu SUŁTelp;
- nadzorowanie i koordynację działań związanych z rejestracją danych w dostępnych policyjnych i pozapolicyjnych systemach informatycznych;
- sporządzanie analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na potrzeby dyslokacji służby;
- określanie rejonów zagrożenia, rejonów odpowiedzialności, wyznaczanie miejsc zagrożenia i tras patrolowych, celem właściwego dyslokowania sił i środków policyjnych;
- wyznaczanie zadań doraźnych w zakresie służby patrolowej;
- inspirowanie podległych jednostek Policji do podejmowania przedsięwzięć mających wpływ na wzrost poczucia bezpieczeństwa obywateli;
- bieżący monitoring stanu zagrożenia przestępstwami, wykroczeniami i innymi zjawiskami mającymi wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa;
- współpracę z podmiotami pozapolicyjnymi w zakresie wymiany informacji i realizacji wspólnych działań na rzecz bezpieczeństwa;
- koordynację współpracy międzynarodowej z policją Republiki Czeskiej w zakresie zwalczania przestępczości i ochrony porządku publicznego na terenach przygranicznych;
- koordynację działań w zakresie realizacji koncepcji policyjnych patroli narciarskich i rowerowych;
- koordynowanie realizacji służb ponadnormatywnych w zakresie organizacji
- i rozliczania finansowego;
- występowanie do jednostki nadrzędnej o przydział sił do wzmocnienia służby patrolowej;
- nadzorowanie działań podległych jednostek Policji w zakresie organizacji
- i pełnienia służby prewencyjnej;
- wykonywanie czynności służbowych w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych związanych z bezpieczeństwem osób tam osadzonych.
- przyjmowanie, wydawanie, przekazywanie i zwalnianie osób umieszczonych w pomieszczeniu dla osób zatrzymanych;
- prowadzenie dokumentacji służbowej związanej z przebiegiem służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
- nadzór instancyjny i koordynowanie działań w zakresie prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, o czyny posiadające znamiona wykroczeń popełnione przez osoby nieletnie, w postępowaniu mandatowym i przed sądami, w szczególności:
- wnoszenie i popieranie przez oskarżyciela publicznego wniosków o ukaranie
- w sprawach o wykroczenia,
- występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w postępowaniach
- w sprawach o wykroczenia, w tym sporządzanie środków zaskarżenia
- i odwoławczych oraz sprawowanie nadzoru nad oskarżycielami publicznymi;
- sprawowanie nadzoru nad przechowywaniem, utrzymaniem oraz sprawnością broni palnej służbowej w wydziale, a także nadzór instancyjny w przedmiotowym zakresie nad podległymi jednostkami Policji;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie pozwoleń na broń w przypadkach określonych w art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 21 maja 1999 roku o broni i amunicji oraz wydawanie kart rejestracyjnych broni zgodnie z art. 9 ust. 4 ww. ustawy oraz ich rejestracja w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji;
- podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie demoralizacji nieletnich i ich rodzin;
- koordynowanie oraz wdrażanie programów prewencyjnych i profilaktycznych;
- rozwijanie systemu wsparcia dla rodzin dysfunkcyjnych przejawiających trudności w realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczych;
- inspirowanie podległych jednostek i komórek do podejmowania przedsięwzięć w zakresie bezpieczeństwa osób i mienia, przeciwdziałania patologii społecznej, współpracy ze społecznościami lokalnymi, instytucjami państwowymi i samorządowymi oraz organizacjami społecznymi:
- sprawowanie nadzoru w zakresie poprawności realizacji zadań związanych
- z konwojowaniem, doprowadzeniami oraz pobytem osób w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
- weryfikację warunków jakie powinno spełniać pomieszczenie dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
- nadzór nad pełnieniem służby oraz prowadzoną dokumentacją w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
- organizacja szkoleń i doskonalenia zawodowego lokalnego z zakresu służby prewencyjnej;
- organizacja szkoleń i doskonalenia zawodowego lokalnego z zakresu Nieetatowych Pododdziałów Prewencji Policji;
- sprawowanie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem dzielnicowych w podległych jednostkach Policji;
- nadzór instancyjny w zakresie systemu E-Dozory;
- sprawowanie nadzoru nad poprawnością i kompletnością danych wprowadzanych do policyjnych i pozapolicyjnych systemów informatycznych;
- administrację Systemem Audiowizualnym Paralizatorów oraz nadzór
- w przedmiotowym zakresie nad podległymi jednostkami Policji i komórkami podległymi Komendzie;
- sporządzanie projektów wniosków Komendanta do organów Straży Granicznej
- o wydanie decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu na podstawie ustawy z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach
§ 14. Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy w szczególności:
- zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie powiatu poprzez działalność:
- prewencyjną i propagandowo — profilaktyczną,
- represyjną,
- w zakresie inżynierii ruchu drogowego;
- opracowywanie i wdrażanie kompleksowych programów poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym na podstawie systematycznych analiz przyczyn miejsc i okoliczności powstawania wypadków drogowych;
- analizowanie stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie powiatu i ocena efektywności podejmowanych działań na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
- ujawnianie i zwalczanie przestępczości pospolitej;
- sprawowanie nadzoru nad poprawnością i terminowością wprowadzania danych do Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji oraz do ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, prowadzonej w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji;
- nadzorowanie pracy podległych jednostek Policji w zakresie bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym;
- wykonywanie czynności związanych z zabezpieczeniem imprez z wykorzystaniem dróg w sposób szczególny;
- współdziałanie i organizowanie wspólnych przedsięwzięć na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym z innymi podmiotami, podległymi jednostkami Policji oraz jednostkami Policji;
- prowadzenie działalności profilaktyczno - edukacyjnej mającej na celu propagowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podnoszenie znajomości przepisów i zasad ruchu drogowego oraz kształtowanie właściwego zachowania użytkowników dróg oraz współpraca ze środkami masowego przekazu, zwłaszcza o zasięgu lokalnym;
- prowadzenie gospodarki mandatowej w wydziale;
- planowanie, koordynowanie i realizowanie działań kontrolno pomiarowych z wykorzystaniem pojazdów wyposażonych w video rejestratory oraz urządzeń rejestrujących zachowania uczestników ruchu drogowego;
- realizowanie zagadnień wynikających z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa;
- kontrolowanie transportu drogowego zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym przekazywanie danych do ewidencji poważnych naruszeń w Krajowym Rejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego oraz monitorowanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;
- sprawowanie nadzoru nad poprawnością i terminowością wprowadzania danych do Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji;
- wykonywanie zadań dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie.
§ 15. Do zadań Wydziału do spraw Nieletnich i Patologii należy w szczególności:
- organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie działań w zakresie zapobiegania przestępczości oraz niedostosowaniu społecznemu nieletnich, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
- analizowanie zagrożenia demoralizacją oraz przestępczością nieletnich;
- wypracowywanie i realizowanie, w porozumieniu z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi instytucjami lub organizacjami programów profilaktycznych, ukierunkowanych na ochronę dzieci i młodzieży;
- prowadzenie szeroko rozumianej działalności informacyjnej za pośrednictwem środków masowego przekazu, broszur, informatorów na temat istniejących zagrożeń, patologii w środowiskach osób nieletnich oraz podejmowanych przez Policję w tym zakresie działań prewencyjnych;
- współpraca z instytucjami i organizacjami zaangażowanymi w działalność wychowawczą dzieci i młodzieży;
- prowadzenie rozpoznania środowisk przestępczych, w tym szczególnie osób nieletnich podejrzanych o popełnienie czynów karalnych oraz dokonywanie na tej podstawie typowania sprawców;
- prowadzenie czynności operacyjno - rozpoznawczych w celu penetracji środowisk przestępczych, jak również prawidłowej realizacji procesu wykrywczego;
- udzielanie podległym jednostkom Policji pomocy w zakresie postępowania w sprawach nieletnich poprzez organizowanie, koordynowanie i nadzór nad działaniami ukierunkowanymi na ujawnianie i zapobieganie przestępczości nieletnich;
- realizacja pracy dochodzeniowej w sprawach o czyny karalne popełniane przez osoby nieletnie;
- wykonywanie zadań dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie;
- realizowanie zadań w obszarze procedury „Niebieskie Karty”, w tym nadzór nad podległymi jednostkami Policji i komórkami organizacyjnymi Komendy w tym zakresie.
§ 16. Do zadań Wydziału Wspomagającego należy w szczególności:
§ 16. Do zadań Wydziału Wspomagającego należy w szczególności:
- w zakresie zadań materiałowo-technicznych:
- przyjmowanie alarmowego sprzętu uzbrojenia z Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu i jego rozdział użytkownikom w ramach norm należności,
- nadzorowanie przekazania sprzętu alarmowego do konserwacji w ramach ustalonych terminów dla jednostki,
- prowadzenie magazynów depozytowych broni,
- prowadzenie dokumentacji i nadzór nad prawidłową realizacją usług przygotowywania i rozliczania posiłków profilaktycznych dla policjantów oraz posiłków dla osób zatrzymanych,
- dystrybucja mundurowego wyposażenia specjalnego, przedmiotów odzieży ochronnej i roboczej dla pracowników cywilnych oraz środków higieny osobistej i środków ochrony przeciw HIV,
- organizacja żywienia sił skoszarowanych (Nieetatowe Pododdziały Policji) w sytuacjach kryzysowych,
- obsługa Komendy w zakresie zaopatrzenia w sprzęt i materiały oraz odbiór składników majątkowych z magazynów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- przygotowywanie materiałów dotyczących szkód powstałych w majątku, przeprowadzanie postępowań i przekazywanie ich do Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- prowadzenie gospodarki materiałami niebezpiecznymi i prowadzenie ewidencji wytwarzanych odpadów niebezpiecznych,
- zapewnienie czystości w pomieszczeniach służbowych Komendy oraz porządku i estetyki przynależnych posesji,
- zapewnienie zaopatrzenia Komendy w apteczki pierwszej pomocy lekarskiej, leki, materiały medyczne jednorazowego użytku,
- prowadzenie ewidencji sprzętu uzbrojenia i środków techniczno - bojowych, ewidencji psów służbowych,
- bieżące monitorowanie ruchów w ewidencji ilościowo - wartościowej sprzętu i wyposażenia w użytkowaniu, prowadzonej w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, w zakresie: techniki policyjnej i biurowej, mundurowo-żywnościowym, kwaterunkowo-gospodarczym, medycznym i przeciwpożarowym, kulturalno-oświatowym, remontowo-budowlanym oraz prowadzenie właściwej gospodarki w tym zakresie,
- nadzór nad przestrzeganiem zasad przechowywania i eksploatacji sprzętu uzbrojenia,
- prowadzenie ewidencji pieczęci i stempli Komendy,
- realizacja umów na pranie sortów w pomieszczeniu dla osób zatrzymanych oraz umów na usługi weterynaryjne,
- sporządzanie list płac na równoważniki pieniężne za wyżywienie dla uprawnionych policjantów w zamian posiłku profilaktycznego, list płac na równoważniki za wyżywienie psów dla przewodników psów służbowych,
- wykonywanie druków i formularzy resortowych,
- w zakresie zadań gospodarki transportowej:
- prowadzenie Stacji Obsługi Pojazdów Komendy, w tym zapewnianie terminowego wykonywania przeglądów okresowych oraz właściwego stanu technicznego urządzeń warsztatowych objętych nadzorem Urzędu Dozoru Technicznego,
- planowanie obsług technicznych i napraw bieżących w podległej Stacji Obsługi Pojazdów Komendy oraz realizacja zadań związanych z planowaniem i przekazywaniem sprzętu transportowego do warsztatów naprawczych w zakresie napraw,
- wnioskowanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu o przydzielenie lub zakup części zamiennych i podzespołów do napraw pojazdów służbowych,
- prowadzenie dokumentów warsztatowych w Stacji Obsługi Pojazdów Komendy zgodnie z obowiązującymi przepisami służbowymi,
- prowadzenie w Stacji Obsługi Pojazdów Komendy gospodarki odpadami z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów, w szczególności dotyczących odpadów niebezpiecznych,
- ufarmianie i rejestracja faktur za zakupione części zamienne, akcesoria i usługi niezbędne do remontów i konserwacji pojazdów służbowych,
- prowadzenie gospodarki i ewidencji rzeczowych składników majątkowych Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu zgodnie z instrukcją ewidencji rzeczowych składników majątkowych Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, komend miejskich i powiatowych Policji województwa dolnośląskiego,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych i materiałów Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, w tym opracowywanie dokumentacji rozchodowo - przychodowej na potrzeby wewnętrzne oraz sporządzanie i przedstawianie zestawień sprzętu przeznaczonego do wybrakowania,
- gospodarowanie sprzętem oraz materiałami pędnymi i smarami w jednostce, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji z udziałem pojazdów służbowych użytkowanych w Komendzie oraz sporządzanie meldunków z kolizji i wypadków wg ustalonego wzoru i przesyłanie ich do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- prowadzenie ewidencji użytkowanego w Komendzie sprzętu transportowego, wydawanych zaświadczeń na prowadzenie służbowego sprzętu transportowego, numerów taktycznych sprzętu transportowego, użycia sprzętu transportowego w książce dyspozytora oraz przebiegów kilometrów samochodów służbowych będących na stanie Komendy,
- prowadzenie ewidencji wydanych zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne zgodnie z zarządzeniem,
- prowadzenie rejestru szkód, powstałych w majątku Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, zaistniałych w Komendzie,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających dotyczących szkód zaistniałych w sprzęcie transportowym eksploatowanym w Komendzie oraz szkód dotyczących rozliczania paliwa,
- współpraca z zakładami ubezpieczeniowymi w zakresie likwidacji szkód w sprzęcie transportowym,
- wystawianie i rozliczanie książek kontroli pracy sprzętu transportowego Komendy oraz ich przechowywanie jak również pozostałej dokumentacji dotyczącej sprzętu transportowego (m.in. dowody rejestracyjne, karty pojazdów, książki gwarancyjne),
- nadzór nad stanem technicznym, wizualnym oraz wyposażeniem pojazdu zgodnie z dowodem technicznym sprzętu transportowego Policji (GT-22),
- wprowadzanie danych do programu POJAZD w systemie Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- sporządzanie analizy zużycia paliw w pojazdach służbowych,
- sporządzanie wykazów opłat za wprowadzanie gazów do powietrza na potrzeby ochrony środowiska;
- w zakresie zadań inwestycyjno - remontowych:
- prowadzenie książek obiektów budowlanych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz utrzymywanie obiektów w stanie sprawności technicznej,
- prowadzenie gospodarki w zakresie bieżącego utrzymania i konserwacji obiektów służbowych oraz usuwanie awarii w Komendzie,
- prowadzenie prawidłowej gospodarki opałowej,
- nadzór nad przestrzeganiem zasad ekonomicznego korzystania z mediów,
- współpraca z merytorycznymi komórkami organizacyjnym Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w przygotowywaniu umów z podmiotami świadczącymi usługi w zakresie dostaw mediów oraz prowadzenie ewidencji rozliczeń związanych z mediami, prowadzenie elektronicznego rejestru stanów liczników mediów;
- sporządzanie dokumentacji niezbędnej do obciążania podatkiem od nieruchomości,
- zarządzanie w zakresie prawidłowego i pełnego wykorzystania zasobów lokalowych i gospodarczych,
- prowadzenie właściwej gospodarki energetycznej oraz prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej, spraw związanych z ochroną środowiska i gospodarką odpadami,
- prowadzenie gospodarki mieszkaniowej policjantów w ramach posiadanych uprawnień,
- bieżące naprawy i remonty obiektów Komendy;
- w zakresie łączności i informatyki:
- eksploatowanie policyjnych systemów łączności, aplikacji oraz urządzeń zgodne z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie gospodarki materiałowo-technicznej i ewidencji sprzętu łączności i teleinformatycznego zgodnie z aktualnymi przepisami,
- organizacja łączności dla potrzeb przeprowadzanych przez jednostkę działań policyjnych,
- współpraca z Wydziałem Teleinformatyki Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zakresie utrzymania, modernizacji, wymiany sprzętu teleinformatycznego oraz zgłaszania i usuwania awarii użytkowanych systemów i sprzętu,
- realizowanie zadań lokalnego administratora sieci i systemów teleinformatycznych , w tym ODN i PSTDN,
- instalowanie i konfigurowanie sprzętu teleinformatycznego u użytkowników zgodnie z potrzebami i nadanymi im uprawnieniami,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi udostępnionych systemów teleinformatycznych dla policjantów i pracowników Policji,
- realizacja zadań służbowych w zakresie eksploatacji sprzętu teleinformatycznego w zgodzie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
- wdrażanie nowych rozwiązań w zakresie funkcjonowania systemów teleinformatycznych zgodnie z zaleceniami Wydziału Teleinformatyki Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- realizacja „Zaleceń dotyczących standardów technicznych, użytkowych oraz bezpieczeństwa, stosowanych w Policji, w zakresie informatyki i łączności”, zatwierdzonych przez Komendanta Głównego Policji,
- zapewnienie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych,
- prowadzenie obsługi platformy e-PUAP Komendy.
- w zakresie zadań finansowych:
- sprawdzanie faktur (rachunków, not księgowych) za dostawy i roboty w zakresie potwierdzania wykonania usług, robót, dostaw i ich ujęcia w ewidencji, prowadzonej w Komendzie oraz niezwłoczne ich przekazywanie do Wydziału Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- przygotowywanie dokumentacji do naliczeń uposażeń, wynagrodzeń oraz wszelkich świadczeń finansowych policjantów i pracowników Komendy,
- sporządzanie list dodatkowych należności dla policjantów i pracowników Komendy,
- sprawdzanie i naliczanie należności przysługujących policjantom i pracownikom Policji z tytułu podróży służbowych,
- naliczanie należności przysługujących biegłym sądowym, kuratorom, wzywanym świadkom oraz osobom przybranym do okazania,
- przygotowywanie i kompletowanie dokumentacji dotyczącej przyjmowanych darowizn oraz środków wydatkowanych z Funduszu Wsparcia Policji,
- przyjmowanie środków pieniężnych oraz prowadzenie ewidencji wpłat z nałożonych mandatów karnych gotówkowych do czasu ich przekazania na konto lub do kasy urzędu wojewódzkiego w terminach wynikających z obowiązujących przepisów oraz uzyskanych z tytułu dochodów budżetowych, które podlegają niezwłocznemu odprowadzeniu do Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- obsługa finansowa oraz prowadzenie ewidencji i dokumentacji Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej przy Komendzie,
- przygotowywanie projektów umów i porozumień, nadzorowanie oraz rozliczanie środków przekazywanych na Fundusz Wsparcia Policji na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji,
- obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, prowadzenie rozliczeń i współpraca w tym zakresie z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu;
- współpraca z Wydziałem Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zakresie wystawiania zaświadczeń o zarobkach.
§ 17. Do zadań Referatu Prezydialnego należy w szczególności:
- prowadzenie obsługi kancelaryjno-biurowej Komendanta i jego zastępców oraz komórek organizacyjnych Komendy, w systemie E-Komenda;
- przyjmowanie i ekspediowanie przesyłek jawnych adresowanych do Komendy i prowadzenie związanej z tym dokumentacji kancelaryjno - biurowej (dzienniki korespondencyjne, podawcze i inne);
- nadzorowanie i koordynowanie pracy sekretariatów komórek organizacyjnych w Komendzie i podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
- prowadzenie rejestru aktów prawnych wewnętrznych i resortowych, ich rozdzielanie, przechowywanie, udostępnianie oraz aktualizowanie;
- prowadzenie zbiorów bibliotecznych Komendy oraz sprawowanie nadzoru nad pracą biblioteki;
- prowadzenie składnicy akt Komendy, a w szczególności:
- przyjmowanie do zasobu archiwalnego materiałów archiwalnych i dokumentacji nie archiwalnej, sporządzanie protokołów brakowania dokumentacji nie archiwalnej kategorii B oznaczonej symbolem B i BE, której okres przechowywania upłynął,
- przeprowadzanie kwerend archiwalnych do celów służbowych, publicystycznych, naukowo - badawczych i innych dla uprawnionych podmiotów policyjnych i pozapolicyjnych oraz osób fizycznych,
- udostępnianie materiałów archiwalnych i dokumentacji nie archiwalnej jawnej, w tym wydawanie uwierzytelnionych odpisów, wypisów, wyciągów i reprodukcji przechowywanej,
- sporządzanie informacji na podstawie posiadanych archiwaliów,
- prowadzenie skontrum zasobu archiwalnego jednostki organizacyjnej Policji,
- prowadzenie współpracy w zakresie udostępniania zasobu archiwalnego z sądami, prokuratorami, jednostkami administracji zespolonej i samorządowej oraz z Instytutem Pamięci Narodowej – Komisją Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
- organizowanie, prowadzenie oraz uczestnictwo w procesie szkoleń z zakresu archiwizowania, udostępniania oraz innych zadań wykonywanych w składnicy akt Komendy;
- kierowanie pocztą specjalną w Komendzie, w tym w szczególności:
- organizowanie i zapewnienie poczty Komendzie, podległym jednostkom Policji oraz uprawnionym instytucjom z terenu powiatu,
- segregowanie przyjętych przesyłek, wpisywanie do odpowiednich rejestrów, wydawanie korespondencji, sporządzanie dziennego i miesięcznego sprawozdania z obrotu korespondencji,
- przekazywanie i odbiór poczty od kurierów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- przygotowywanie do wysłania listów poleconych i zwykłych, frankowanie i przekazywanie do PPUP „Poczta Polska” oraz rozpisywanie przyjętej korespondencji, prowadzenie odpowiedniej ewidencji, sporządzanie miesięcznej informacji ilościowo – wartościowej nadanych przesyłek,
- doręczanie przesyłek listowych do adresatów na terenie Jeleniej Góry,
- odpowiednie - zgodne z przepisami - zabezpieczenie punktów wymiany poczty specjalnej, w tym rozliczanie przesyłek pocztowych skredytowanych oraz bieżące monitorowanie kosztów;
8) sporządzanie zbiorczych okresowych informacji z zakresu nałożonych i uiszczonych grzywien;
9) współpraca z komórkami Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie związanym z realizacją wyżej wskazanych zadań.
§ 18. Do zadań Zespołu Kontroli należy w szczególności:
- sprawdzanie prawidłowości wykonywania zadań przez podległe jednostki Policji i komórki organizacyjne Komendy, a także policjantów i pracowników Komendy;
- analizowanie ujawnionych nieprawidłowości i zagrożeń w funkcjonowaniu podległych jednostek i komórek organizacyjnych Komendy oraz opracowywanie wytycznych i zaleceń w celu ich eliminacji oraz zapobiegania ich powstawaniu;
- analizowanie materiałów dotyczących naruszeń prawa przez policjantów i pracowników Policji oraz formułowanie wniosków zmierzających do ograniczenia i wyeliminowania źródeł zagrożeń;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających i formułowanie wniosków o podejmowanie działań w celu zapobiegania powstawaniu zdarzeń stanowiących naruszenie dyscypliny służbowej i zasad etyki zawodowej;
- przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków kierowanych
do Komendanta; - przyjmowanie w imieniu Komendanta interesantów w sprawach skarg i wniosków;
- sporządzanie na potrzeby Komendanta informacji dotyczących rozpatrywania skarg i wniosków;
- prowadzenie czynności rejestrowo - statystycznych odnośnie zagadnień skargowych;
- prowadzenie oraz nadzorowanie czynności wyjaśniających oraz postępowań dyscyplinarnych, w których przełożonym właściwym w sprawach osobowych jest Komendant;
- prowadzenie rejestru postępowań dyscyplinarnych, przechowywanie i archiwizowanie akt wszystkich zakończonych postępowań dyscyplinarnych, a także sporządzanie niezbędnej w tym zakresie sprawozdawczości:
- bieżąca współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu oraz innymi organami kontroli i nadzoru w zakresie realizacji wyżej opisanych zadań.
§ 19. Do zadań Zespołu Kadr i Szkolenia należy w szczególności:
- wdrażanie oraz koordynowanie działań z zakresu realizacji polityki kadrowej Komendanta;
- opracowywanie i sporządzanie projektów decyzji Komendanta w sprawach osobowych;
- prowadzenie obsługi związanej z przebiegiem służby policjantów i pracy pracowników komórek organizacyjnych Komendy oraz podległych jednostek Policji;
- realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy i podległych jednostek Policji oraz zadań w zakresie organizowania tych struktur w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
- prowadzenie wybranych działań z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach i wytycznych w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjecie do służby w Policji;
- prowadzenie oraz koordynowanie działań w zakresie postępowania kwalifikacyjnego kandydatów do pracy w korpusie służby cywilne;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny służbowej policjantów i przepisów „Regulaminu pracy dla pracowników Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze” w komórkach organizacyjnych Komendy i podległych jednostkach Policji;
- prowadzenie ewidencji rozkazów Komendanta i etatów Komendy oraz podległych jednostek Policji;
- prowadzenie obsługi kancelaryjno-biurowej;
- planowanie i wykonywanie działań obronnych oraz tworzenie rezerw osobowych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny w zakresie organizacyjno - etatowym w Komendzie;
- opracowywanie projektu regulaminu Komendy i opiniowanie projektów regulaminów podległych jednostek Policji;
- gospodarowanie środkami finansowymi przyznanymi Komendzie w zakresie nagród motywacyjnych oraz dodatków służbowych i funkcyjnych policjantów;
- sporządzanie meldunków i sprawozdań dotyczących ruchów kadrowych w Komendzie i podległych jednostkach Policji;
- rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych policjantów i pracowników Komendy oraz podległych jednostek Policji;
- kierowanie policjantów i pracowników Komendy i podległych jednostek Policji na szkolenia zawodowe, kursy specjalistyczne oraz inne formy doskonalenia zawodowego organizowanego centralnie oraz na egzamin oficerski;
- planowanie, organizowanie, koordynowanie i realizowanie przedsięwzięć w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego, a także prowadzenia testu sprawności fizycznej oraz sprawdzianów strzeleckich dla policjantów Komendy i podległych jednostek Policji;
- sprawowanie nadzoru nad realizacją lokalnego doskonalenia zawodowego w Komendzie i podległych jednostkach Policji;
- prowadzenie zadań związanych z obrotem gotówkowym w ramach obsługi finansowej funduszu operacyjnego w Komendzie;
- prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich policjantów, pracowników korpusu służby cywilnej i pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz rozliczeń finansowych z tytułu zmniejszenia uposażeń i wynagrodzeń związanych z przebywaniem na zwolnieniu lekarskim;
- obsługa modułu kadrowego Systemu Wspomagania Obsługi Policji.
§ 20. Do zadań Zespołu Komunikacji Społecznej należy w szczególności:
- wykonywanie działalności prasowo - informacyjnej poprzez wykonywanie i organizowanie kontaktów Komendy z przedstawicielami lokalnych, regionalnych, ogólnopolskich środków masowego przekazu;
- kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie;
- analiza materiałów dotyczących funkcjonowania Policji zamieszczonych w prasie i badań opinii publicznej dotyczących pracy Komendy i podległych jednostek Policji oraz redagowanie i zapobieganie nieuzasadnionej krytyce pracy Policji, zgodnie z zasadami prawa prasowego;
- przygotowywanie informacji publicznych lub ich zmian (aktualizacji), których udostępnianie nie jest ograniczone w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz w przepisach o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;
- udostępnianie informacji publicznych w ramach Biuletynu Informacji Publicznej umieszczonym na stronie internetowej Komendy na serwerze Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, w ramach wniosków i zapytań kierowanych do jednostek przez dziennikarzy /krajowych/ oraz wniosków kierowanych przez obywateli polskich nie będących dziennikarzami;
- utrzymywanie ścisłej współpracy z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu;
- propagowanie praw człowieka i dbanie o przestrzeganie standardów ich ochrony w Komendzie;
- prowadzenie i redagowanie strony internetowej i facebook Komendy;
- wspieranie i realizowanie zadań, programów z zakresu prewencji kryminalnej.
§ 21. Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, oraz systemów i sieci teleinformatycznych przetwarzających informacje niejawne, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
- opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego oraz nadzorowanie jego realizacji;
- organizowanie, prowadzenie oraz uczestnictwo w procesie szkoleń z zakresu ochrony informacji niejawnych, systemów teleinformatycznych niejawnych i ochrony danych osobowych w jednostce;
- przyjmowanie ankiet bezpieczeństwa osobowego funkcjonariuszy i pracowników Komendy i podległych jednostek Policji;
- prowadzenie postępowań sprawdzających określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych w stosunku do policjantów i pracowników cywilnych Komendy i podległych jednostek Policji oraz kandydatów do służby i pracy w Policji;
- prowadzenie kontrolnych postępowań sprawdzających wobec policjantów i pracowników Komendy i podległych jednostek Policji;
- wydawanie upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone";
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
- prowadzenie Kancelarii Tajnej poprzez:
- organizowanie i koordynowanie pracy kancelarii oraz planowanie zadań,
- nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w zakresie działania kancelarii,
- prowadzenie urządzeń ewidencyjnych (wzory stanowiące odpowiednio załączniki nr l, 2, 4, 5 i 6 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2011 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych oraz sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych:
- rejestr dzienników ewidencji i teczek,
- dziennik ewidencyjny,
- książkę doręczeń przesyłek miejscowych,
- wykaz przesyłek nadanych - rejestr wydanych przedmiotów,
- nadzór nad właściwym oznaczaniem i ewidencjonowaniem dokumentów niejawnych, odnotowywaniem zmiany lub zniesienia klauzuli tajności dokumentów niejawnych w urządzeniach ewidencyjnych; prowadzenie okresowych kontroli w zakresie postępowania pracowników kancelarii z dokumentami niejawnymi, znajdującymi się w kancelarii,
- przeprowadzanie okresowej kontroli stanu dokumentów niejawnych, znajdujących się w kancelarii,
- egzekwowanie zwrotu dokumentów niejawnych, rozliczanie funkcjonariuszy/pracowników z posiadanych przez nich dokumentów niejawnych w przypadku rozwiązania stosunku służbowego lub przeniesienia do służby w innej jednostce organizacyjnej Policji,
- informowanie pełnomocnika ochrony o zagrożeniach ujawnienia, utraty lub zagubienia dokumentów niejawnych, wynikających z nieprzestrzegania obowiązujących w tym zakresie przepisów bądź innych nieprawidłowościach związanych z ochroną informacji niejawnych,
- prowadzenie ewidencji stempli i pieczęci oraz nadzór nad wykorzystywaniem stempli i pieczęci znajdujących się na wyposażeniu kancelarii i jednostki,
- nadzór i koordynacja zadań, związanych z przekazywaniem do archiwum lub składnicy akt Policji dokumentów niejawnych, oraz ocena protokołów brakowania dokumentacji niearchiwalnej kategorii ”BC", polegająca w szczególności na porównaniu dokumentów przeznaczonych do brakowania, z zapisami zawartymi w protokole brakowania, a w uzasadnionych przypadkach z zapisami w urządzeniach ewidencyjnych;
- weryfikowanie i bieżące kontrolowanie zgodności funkcjonowania systemów teleinformatycznych przetwarzających informacje niejawne ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji;
- przygotowywanie analizy w sprawach dotyczących zmiany lub zniesienia klauzuli tajności;
- prowadzenie, czynności na podstawie art. 17 ustawy o ochronie informacji niejawnych;
- realizowanie zadań inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego, o których mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie informacji niejawnych;
- udział we wdrażaniu rozwiązań w zakresie ochrony informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych oraz konsultowanie rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa tych systemów;
- nadzorowanie i koordynowanie czynności związanych z uzyskaniem akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego dla systemów teleinformatycznych Policji, w których mają być przetwarzane informacje niejawne;
- realizowanie zadań wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych i współpraca z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
- monitorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych w Komendzie i podległych jednostkach Policji;
- monitorowanie procesu zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa danych osobowych;
- dokumentowanie, koordynowanie oraz wyjaśnianie naruszeń przepisów o ochronie danych osobowych.
§ 22. Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy i służby oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, oraz osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez Komendanta;
2) bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
3) sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy i służby zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
4) udział w opracowaniu planów modernizacji i rozwoju Komendy oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy i służby;
5) udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji Komendy albo jej części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach dokumentacji;
6) udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy i służby oraz urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo;
7) zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy i służby na nowo utworzonych stanowiskach pracy;
8) przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy;
9) udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy i służby;
10) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy i służby na poszczególnych stanowiskach pracy i służby;
11) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
12) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
13) przeprowadzanie postępowań dotyczących wypadków w drodze do miejsca pełnienia służby lub drodze powrotnej ze służby funkcjonariuszy oraz w drodze do pracy i z pracy pracowników;
14) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i służby;
15) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą i służbą;
16) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy i służby, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
17) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
18) współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy i służby, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;
19) współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach;
20) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad policjantami i pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich;
21) współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi w przedmiocie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;
22) uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;
23) inicjowanie i rozwijanie na terenie Komendy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
24) uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;
25) realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w komórkach organizacyjnych Komendy;
26) realizacja zadań z zakresu medycyny pracy;
27) prowadzenie postępowań w sprawie prawa jednorazowego odszkodowania przysługującego z tytułu choroby pozostającej w związku ze szczególnymi warunkami lub właściwościami służby w Policji;
28) współpraca z podmiotami zewnętrznymi oraz komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zakresie bezpieczeństwa ochrony zdrowia w środowisku służby/pracy;
29) realizacja zadań wynikających z decyzji nr 408 z dnia 12 września 2019 r. Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu w sprawie sposobu ustalenia czy zdarzenie jest wypadkiem w drodze do miejsca pełnienia służby i w drodze powrotnej ze służby oraz rozporządzenia w Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania.
30) obsługa Systemu Wspomagania Obsługi Policji modułu Medycyny Pracy, BHP oraz modułu kadrowego w zakresie szczepień, komisji lekarskich;
Rozdział 5
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 23. Kierownicy i policjanci lub pracownicy wyznaczeni do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy są obowiązani:
- do niezwłocznego zapoznania podległych policjantów i pracowników z postanowieniami regulaminu;
- w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie regulaminu, do określenia szczegółowych zakresów zadań komórek organizacyjnych niższego szczebla oraz sposobu zorganizowania służby i pracy w podległych im komórkach organizacyjnych Komendy.
§ 24. Traci moc regulamin Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze z dnia 15 lutego 2013 r. z późn. zm.[1]
§ 25. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
KOMENDANT MIEJSKI POLICJI
W JELENIEJ GÓRZE
p.o. insp. Leszek ZAGÓRSKI
W porozumieniu
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI
WE WROCŁAWIU
insp. Dariusz Wesołowski
ariusz Wesołowski
UZASADNIENIE
Wydanie nowego regulaminu Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze konieczne jest ze względu na utratę czytelności obecnie obowiązującego regulaminu z dnia 15 lutego 2013 r. na skutek dokonywania w nim kolejnych zmian regulaminami zmieniającymi z dnia 15 października 2013 r., regulaminem z dnia 31 stycznia 2014 r., regulaminem z dnia 29 września 2017 r., regulaminem z dnia 10 kwietnia 2017 r., regulaminem z dnia 8 sierpnia 2018r. oraz regulaminem z dnia 27 lutego 2019 r.
Przedmiotowy regulamin systematyzuje schemat komórek organizacyjnych dostosowując ich kolejność do rangi utworzonej komórki organizacyjnej (wydział, referat, zespół, jednoosobowe stanowisko) w ramach służby kryminalnej, prewencyjnej i wspomagającej.
W stosunku do obowiązującego regulaminu uzupełniono lub uaktualniono zadania następujących komórek organizacyjnych:
- Wydziału Kryminalnego - dodano i uściślono zapis w zakresie handlu ludźmi (§ 11 pkt 1), uzupełniono katalog zadań (§ 11 pkt 14 i 15);
- Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą - rozszerzono katalog wykonywanych zadań (§ 12 pkt 1) oraz dodano zadania dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie (§ 11 pkt 10);
- Wydziału Prewencji - przeredagowano i uściślono zadania oraz wprowadzono zadania związane z Krajową Mapą Zagrożeń Bezpieczeństwa, Systemem Audiowizualnym Paralizatorów, systemem E-dozorów, a także zadań wykonywanych w ramach Nieetatowej Grupy Rozpoznania Minersko – Pirotechnicznego i doskonalenia zawodowego;
- Wydziału Ruchu Drogowego, gdzie uzupełniono katalog zadań o nowe zadania związane z Krajową Mapą Zagrożeń Bezpieczeństwa, kontrolowaniem transportu drogowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wprowadzaniem danych do Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji (§ 14 pkt 12 – 14), a także dodano zadania dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie (§ 14 pkt 15);
- Wydziału do spraw Nieletnich i Patologii - gdzie rozszerzono zapisy regulaminu o zadanie związane z procedurą „Niebieskie Karty”(§ 15 pkt 11);
- Wydziału Wspomagającego - przeredagowano zapisy w ramach poszczególnych komórek organizacyjnych wchodzących w skład wydziału;
- Zespołu Kontroli - uzupełniono i rozszerzono katalog zadań (§ 18 pkt 4, 5, 6, i 7);
- Zespołu Kadr i Szkolenia - dodano zadania z zakresu pracy kancelaryjno – biurowej, sprawozdań, obsługi modułu kadrowego (§ 19 pkt 9, 20);
- Zespołu Komunikacji Społecznej - gdzie dodano zadania związane z prowadzeniem i redagowaniem strony internetowej Komendy oraz wspieraniem i realizowaniem programów z zakresu prewencji kryminalnej (§ 20 pkt 8 i 9);
- Jednoosobowego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy - przeredagowano i doprecyzowano zakres zadań.
Pozostałe zmiany mają na celu usystematyzowanie treści zadań oraz dostosowanie ich brzmienia do obowiązujących przepisów prawa.
Nowy regulamin Komendy określający strukturę organizacyjną, tryb kierowania i zadania komórek organizacyjnych gwarantuje prawidłową realizację ustawowych zadań Policji.
Wejście w życie regulaminu nie spowoduje skutków finansowych.
REGULAMIN
KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W JELENIEJ GÓRZE
z dnia 23 marca 2021 r.
zmieniający regulamin Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360, 956, 1610, 2112 i 2320) postanawia się, co następuje:
§ 1. W § 2 regulaminu Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze z dnia 5 stycznia 2021 r. wprowadza się następujące zmiany:
1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Komenda jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy której Komendant Miejski Policji w Jeleniej Górze, zwany dalej „Komendantem”, realizuje zadania na obszarze powiatu karkonoskiego.”;
2) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Terytorialny zasięg działania Komendy obejmuje obszar administracyjny powiatu karkonoskiego, zwanego dalej „powiatem.”.
§ 2. Kierownicy i policjanci lub pracownicy wyznaczeni do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy są zobowiązani niezwłocznie zapoznać podległych policjantów i pracowników z postanowieniami niniejszego regulaminu.
§ 3. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 stycznia 2021 r.
KOMENDANT MIEJSKI POLICJI
W JELENIEJ GÓRZE
insp. Leszek ZAGÓRSKI
w porozumieniu
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI
WE WROCŁAWIU
insp. Dariusz WESOŁOWSKI
UZASADNIENIE
Zmiana w regulaminie Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze została wprowadzona w związku z wydanym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 lipca 2020 r. w sprawie zmiany nazwy powiatu jeleniogórskiego na powiat karkonoski – z dniem 1 stycznia 2021 r.
W oparciu o zmiany zawarte w cyt. wyżej rozporządzeniu Rada Powiatu Jeleniogórskiego podjęła uchwałę nr XXIII/160/2020 z dnia 2 grudnia 2020 r. w sprawie uchwalenia Statusu Powiatu Karkonoskiego. Zgodnie z uchwałą terytorium powiatu karkonoskiego obejmuje:
1) miasta: Karpacz, Kowary, Piechowice, Szklarska Poręba;
2) gminy: Janowice Wielkie, Jeżów Sudecki, Mysłakowice, Podgórzyn, Stara Kamienica.
Właściwość terytorialna Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze i podległych komisariatów Policji nie uległa zmianie.
Wprowadzenie zmian do regulaminu Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze nie powoduje skutków finansowych.
REGULAMIN
KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W JELENIEJ GÓRZE
z dnia 28 lipca 2021 r.
zmieniający regulamin Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360, 956, 1610, 2112, 2320 oraz 2021 r. poz. 1005) postanawia się, co następuje:
§ 1. W regulaminie Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze z dnia 5 stycznia 2021 r. zmienionym regulaminem z dnia 23 marca 2021 r. wprowadza się następujące zmiany:
- w § 6 w ust. 2:
a) w pkt 1 po lit. b średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c w brzmieniu:
„c) Wydział Dochodzeniowo-Śledczy;”,
b) w pkt. 3 uchyla się lit. b i d;
- w § 11:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wykonywanie czynności operacyjno - rozpoznawczych w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw, przeciwko życiu, zdrowiu i mieniu, przestępczości narkotykowej, przestępczości patologii społecznych, handlu ludźmi, przestępczości samochodowej;”,
b) uchyla się pkt 2,
c) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) koordynowanie czynności operacyjno - rozpoznawczych podejmowanych przez służby kryminalne podległych jednostek Policji oraz pozyskiwanie osobowych źródeł informacji;”,
d) uchyla się pkt 6, 7 i 8,
e) pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) nadzór na podległymi jednostkami Policji powiatu w zakresie pracy operacyjnej;”,
f) po pkt 14 dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
„15) prowadzenie zadań związanych z obrotem gotówkowym w ramach obsługi finansowej funduszu operacyjnego w Komendzie”;
3) po § 12 dodaje się § 12 a w brzmieniu:
„§ 12a. Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy w szczególności:
- wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem dochodzeń i śledztw o dużym ciężarze gatunkowym, złożonym charakterze, wielowątkowych, a także dużym wydźwięku medialnym;
- wykonywanie czynności dochodzeniowo-śledczych w celu ujawnienia przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców;
- prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach dotyczących przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji oraz udział w czynnościach na miejscu zdarzeń poważnych wypadków/katastrof komunikacyjnych;
- realizowanie czynności w zakresie techniczno - kryminalistycznej obsługi miejsc zdarzeń związanych z ujawnianiem, zabezpieczaniem śladów i dowodów rzeczowych;
- sporządzanie daktyloskopii oraz pobieranie wymazów ze śluzówki policzków od osób podejrzanych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie magazynu depozytowego dowodów rzeczowych oraz ewidencji pojazdów zabezpieczonych przez Komendę do postępowań przygotowawczych;
- koordynowanie czynności dochodzeniowo-śledczych podejmowanych przez jednostki Policji podległe Komendy oraz udzielanie tym jednostkom wsparcia;
- nadzór nad pracą dochodzeniowo-śledczą w jednostkach nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
- wykonywanie czynności procesowych na miejscach zdarzeń kryminalnych;
- współdziałanie w zakresie prowadzonych spraw z innymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi Policji, w tym współdziałanie z komórkami organizacyjnymi pionu kryminalnego Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;
- ustalanie składników majątkowych podejrzanych występujących w prowadzonych przez wydział postępowaniach przygotowawczych pod kątem późniejszego zajęcia mienia;
- prowadzenie postępowań przygotowawczych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wytycznymi;
- wykonywanie czynności rejestracyjnych w zakresie prowadzonych postępowań przygotowawczych;
- wykonywanie czynności na polecenie prokuratury, sądu i innych organów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
- prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów wydziału oraz innych jednostek i komórek organizacyjnych Komendy z zakresu działań realizowanych przez wydział;
- opracowanie strategii, planów i analiz dla potrzeb kierownictwa Komendy;
- uczestniczenie w opracowaniu planów i zakresów czynności komórek pionu śledczego Komendy oraz koordynowanie realizacji tych zadań w jednostkach Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
- wykonywanie czynności zleconych przez inne jednostki Policji w ramach pomocy prawnej.
4) w § 13 pkt 56 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 57 w brzmieniu:
„ 57) realizowanie zadań w obszarze procedury „Niebieskie Karty”, w tym nadzór nad podległymi jednostkami Policji i komórkami organizacyjnymi Komendy w tym zakresie.”;
5) w § 15 uchyla się pkt 11;
6) w § 16 pkt 5 lit. k kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:
„ 6) w zakresie prowadzenia obsługi kancelaryjno-biurowej:
- prowadzenie obsługi kancelaryjno-biurowej Komendanta i jego zastępców oraz komórek organizacyjnych Komendy, w systemie E-Komenda,
- przyjmowanie i ekspediowanie przesyłek jawnych adresowanych do Komendy i prowadzenie związanej z tym dokumentacji kancelaryjno - biurowej (dzienniki korespondencyjne, podawcze i inne),
- nadzorowanie i koordynowanie pracy sekretariatów komórek organizacyjnych w Komendzie i podległych jednostkach organizacyjnych Policji,
- prowadzenie rejestru aktów prawnych wewnętrznych i resortowych, ich rozdzielanie, przechowywanie, udostępnianie oraz aktualizowanie,
- prowadzenie zbiorów bibliotecznych Komendy oraz sprawowanie nadzoru nad pracą biblioteki,
- prowadzenie składnicy akt Komendy, a w szczególności:
- przyjmowanie do zasobu archiwalnego materiałów archiwalnych i dokumentacji nie archiwalnej, sporządzanie protokołów brakowania dokumentacji nie archiwalnej kategorii B oznaczonej symbolem B i BE, której okres przechowywania upłynął,
- przeprowadzanie kwerend archiwalnych do celów służbowych, publicystycznych, naukowo-badawczych i innych dla uprawnionych podmiotów policyjnych i pozapolicyjnych oraz osób fizycznych,
- udostępnianie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej jawnej, w tym wydawanie uwierzytelnionych odpisów, wypisów, wyciągów i reprodukcji przechowywanej,
- sporządzanie informacji na podstawie posiadanych archiwaliów,
- prowadzenie skontrum zasobu archiwalnego jednostki organizacyjnej Policji,
- prowadzenie współpracy w zakresie udostępniania zasobu archiwalnego z sądami, prokuratorami, jednostkami administracji zespolonej i samorządowej oraz z Instytutem Pamięci Narodowej – Komisją Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
- organizowanie, prowadzenie oraz uczestnictwo w procesie szkoleń z zakresu archiwizowania, udostępniania oraz innych zadań wykonywanych w składnicy akt Komendy,
- kierowanie pocztą specjalną w Komendzie, w tym w szczególności:
- organizowanie i zapewnienie poczty Komendzie, podległym jednostkom Policji oraz uprawnionym instytucjom z terenu powiatu,
- segregowanie przyjętych przesyłek, wpisywanie do odpowiednich rejestrów, wydawanie korespondencji, sporządzanie dziennego i miesięcznego sprawozdania z obrotu korespondencji,
- przekazywanie i odbiór poczty od kurierów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
- przygotowywanie do wysłania listów poleconych i zwykłych, frankowanie i przekazywanie do PPUP „Poczta Polska” oraz rozpisywanie przyjętej korespondencji, prowadzenie odpowiedniej ewidencji, sporządzanie miesięcznej informacji ilościowo – wartościowej nadanych przesyłek,
- doręczanie przesyłek listowych do adresatów na terenie Jeleniej Góry,
- odpowiednie - zgodne z przepisami - zabezpieczenie punktów wymiany poczty specjalnej, w tym rozliczanie przesyłek pocztowych skredytowanych oraz bieżące monitorowanie kosztów,
- sporządzanie zbiorczych okresowych informacji z zakresu nałożonych i uiszczonych grzywien,
- współpraca z komórkami Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie związanym z realizacją wyżej wskazanych zadań,
7) w zakresie obsługi kadrowej i szkoleniowej:
- wdrażanie działań z zakresu realizacji polityki kadrowej Komendanta,
- opracowywanie i sporządzanie projektów decyzji Komendanta w sprawach osobowych,
- prowadzenie obsługi związanej z przebiegiem służby policjantów i pracy pracowników komórek organizacyjnych Komendy oraz podległych jednostek Policji,
- realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy i podległych jednostek Policji oraz zadań w zakresie organizowania tych struktur w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- prowadzenie wybranych działań z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach i wytycznych w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjecie do służby w Policji,
- prowadzenie oraz koordynowanie działań w zakresie postępowania kwalifikacyjnego kandydatów do pracy w korpusie służby cywilne,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny służbowej policjantów i przepisów „Regulaminu pracy dla pracowników Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze” w komórkach organizacyjnych Komendy i podległych jednostkach Policji,
- prowadzenie ewidencji rozkazów Komendanta i etatów Komendy oraz podległych jednostek Policji,
- prowadzenie akt osobowych funkcjonariuszy oraz ich przekazywanie do archiwum,
- planowanie i wykonywanie działań obronnych oraz tworzenie rezerw osobowych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny w zakresie organizacyjno - etatowym w Komendzie,
- opracowywanie projektu regulaminu Komendy i opiniowanie projektów regulaminów podległych jednostek Policji,
- gospodarowanie środkami finansowymi przyznanymi Komendzie w zakresie nagród motywacyjnych oraz dodatków służbowych i funkcyjnych policjantów,
- sporządzanie meldunków i sprawozdań dotyczących ruchów kadrowych w Komendzie i podległych jednostkach Policji,
- rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych policjantów i pracowników Komendy oraz podległych jednostek Policji,
- kierowanie policjantów i pracowników Komendy i podległych jednostek Policji na szkolenia zawodowe, kursy specjalistyczne oraz inne formy doskonalenia zawodowego organizowanego centralnie oraz na egzamin oficerski,
- planowanie, organizowanie, koordynowanie i realizowanie przedsięwzięć w planach lokalnego doskonalenia zawodowego, a także prowadzenia testu sprawności fizycznej oraz sprawdzianów strzeleckich dla policjantów Komendy i podległych jednostek Policji,
r) sprawowanie nadzoru nad realizacją lokalnego doskonalenia zawodowego w Komendzie i podległych jednostkach Policji,
s) prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich policjantów, pracowników korpusu służby cywilnej i pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz rozliczeń finansowych z tytułu zmniejszenia uposażeń i wynagrodzeń związanych z przebywaniem na zwolnieniu lekarskim,
t) obsługa modułu kadrowego Systemu Wspomagania Obsługi Policji i E - Komenda.”;
8) uchyla się § 17 i 19;
9) w § 20 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) udostępnianie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w ramach wniosków i zapytań kierowanych do jednostek przez dziennikarzy (krajowych) oraz wniosków kierowanych w trybie ustawy o dostępie informacji publicznej;”.
§ 2. Kierownicy i policjanci lub pracownicy wyznaczeni do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy są zobowiązani:
- niezwłocznie zapoznać podległych policjantów i pracowników z postanowieniami regulaminu;
- w terminie 30 od daty wejścia w życie regulaminu, określić szczegółowy zakres zadań oraz sposób zorganizowania służby i pracy w podległych im komórkach organizacyjnych Komendy;
- w terminie 60 dni od dnia wejścia niniejszego regulaminu wydać lub zaktualizować karty opisu stanowiska pracy oraz opisów stanowisk pracy, uwzględniając postanowienia niniejszego regulaminu.
§ 3. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2021 r.
KOMENDANT MIEJSKI POLICJI
W JELENIEJ GÓRZE
insp. Leszek ZAGÓRSKI
w porozumieniu
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI
WE WROCŁAWIU
nadinsp. Dariusz WESOŁOWSKI
UZASADNIENIE
Regulamin zmieniający regulamin Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze z dnia 5 stycznia 2021 r. zmieniony regulaminem z dnia 23 marca 2021 r. opracowano w związku ze zmianą w zakresie struktury organizacyjnej Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze polegającą na wyodrębnieniu nowej komórki organizacyjnej w randze wydziału, realizującej zadania dochodzeniowo – śledcze tj. Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze. Utworzenie Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego ma na celu zapewnienie właściwej koordynacji wykonywanych czynności związanych z prowadzeniem dochodzeń i śledztw o dużym ciężarze gatunkowym, złożonym charakterze wielowątkowym, a także dużym wydźwięku medialnym, ujawniania przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców. W katalogu zadań znajdują się zadania z zakresu prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach dotyczących przestępstw przeciwko bezpieczeństwu oraz udział w czynnościach na miejscu zdarzeń poważnych wypadków/katastrof komunikacyjnych. W związku z tym, ulegnie zmianie katalog zadań realizowany w ramach Wydziału Kryminalnego Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze, z którego zostają wyłączone zadania z zakresu prowadzenia spraw dochodzeniowo – śledczych.
Kolejna zmiana związana jest z likwidacją dwóch komórek organizacyjnych służby wspomagającej znajdujących się dotychczas w strukturze organizacyjno – etatowej jednostki w bezpośredniej podległości kierownika jednostki: Zespołu Kadr i Szkolenia oraz Referatu Prezydialnego Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze. Zadania ze zlikwidowanych komórek organizacyjnych Policji zostaną włączone w całości do katalogu zadań Wydziału Wspomagającego Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze. Zmiana ta usprawni proces obiegu dokumentacji Komendanta i jego zastępców oraz komórek organizacyjnych Policji w systemie E-Komenda. Natomiast w zakresie spraw kadrowych pozwoli na zapewnienie właściwego nadzoru nad wykonywanymi czynnościami oraz ujednolici system oceny pracowników wydziału. Dodatkowo obszar związany z realizacją zadań tj. pobieranie przesyłek jawnych wpływających do Zespołu, rejestrowanie ich w systemie E-komenda, przygotowywanie poczty wychodzącej, archiwizowanie dokumentów i przekazywanie ich do składnicy akt tut. jednostki oraz brakowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami będą realizowane na stanowisku przeznaczonym do realizacji zadań kancelaryjno-biurowych wydziału.
Dodatkowo przedmiotowy regulamin zmieniający wprowadza zmianę w zakresie procedury „Niebieskie Karty”. Nadzór nad podległymi jednostkami Policji i komórkami organizacyjnymi Komendy w tym zakresie został przypisany do realizacji przez Wydział Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze. Dotychczas zadanie związane z procedurą „Niebieskie Karty” znajdowało się w katalogu zadań określonych dla Wydziału do spraw Nieletnich i Patologii Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze. Przedmiotowa zmiana tj. przesuniecie zadań w obszarze procedury „Niebieskie Karty” spowodowana jest zapewnieniem prawidłowego nadzór przez Naczelnika Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze nad czynnościami związanymi w obszarze koordynowania działaniami zmierzającymi do ochrony interesów ofiar oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie w ramach realizacji procedur. Wynika to również z tego, że przeprowadzanie sprawdzeń w ramach nadzorów instancyjnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych w zakresie procedury „Niebieskiej Karty” polega przede wszystkim na uwzględnieniu zadań realizowanych przez policjantów pionu prewencji zarówno patrolowych, jak i dzielnicowych.
Wprowadzenie zmian do regulaminu Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze nie spowoduje skutków finansowych.
[1]Tekst wymienionego regulaminu został zmieniony regulaminem z dnia 15 października 2013 r., regulaminem z dnia 31 stycznia 2014 r., regulaminem z dnia 29 września 2017 r., regulaminem z dnia 10 kwietnia 2017 r., regulaminem z dnia 8 sierpnia 2018 r. oraz regulaminem z dnia 27 lutego 2019 r.