„STOP –rower oznakowany”- jeleniogórscy policjanci znakowali rowery.
Jeleniogórscy policjanci 18 września br. przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Jeżowie Sudeckim na prośbę Rady Rodziców w ramach programu prewencyjnego ,,Stop – rower oznakowany’’ oznakowali około 20 rowerów. Głównym celem programu jest ograniczenie zjawiska kradzieży rowerów na terenie miasta i powiatu jeleniogórskiego oraz umożliwienie szybkiej i jednoznacznej identyfikacji roweru w przypadku jego utracenia.
18 września 2021 roku jeleniogórscy policjanci w ramach realizowanego programu STOP –rower oznakowany” przez Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Jeżowie Sudeckim na prośbę Rady Rodziców oznakowali około 20 rowerów. Główny cel programu to:
- uświadomienie społeczeństwu zagrożeń dotyczących kradzieży rowerów oraz wskazanie sposobów zapobiegania tym zjawiskom;
- usystematyzowanie znakowania rowerów poprzez ujednolicenie metody znakowania, kodu znakowania, oraz zarejestrowanie ich w jednolitej bazie danych;
- ułatwienie ujawnienia skradzionych rowerów oraz zatrzymanie sprawców ich kradzieży;
- identyfikacja właścicieli w przypadku odzyskania roweru;
- zwiększenie poczucia bezpieczeństwa właścicieli rowerów.
Kiedy można przystąpić do programu?
Rower, podobnie jak samochód, musi zostać odpowiednio przygotowany przez właściciela do tego, aby mógł bezpiecznie poruszać się po drodze i nie być zagrożeniem dla innych uczestników ruchu. Rower musi być, więc widoczny i sprawny. Rower musi być, więc wyposażony w sprawne światło przednie, tylne, sprawny hamulec oraz dzwonek.
Co zrobić, gdy zginie nam rower?
Oznakowanie roweru nie gwarantuje nam 100% pewności, że rower nie zostanie skradziony. Głównym celem znakowania jest po pierwsze odstraszenie potencjalnych złodziei, a po drugie umożliwienie identyfikacji i odzyskania roweru w momencie odnalezienia roweru.
Gdy zginie rower należy jak najszybciej skontaktować się z najbliższą jednostką Policji lub Straży Miejskiej.
Jak zabezpieczyć się przed kupnem kradzionego roweru i przed jego kradzieżą?
Kupując rower, zwłaszcza używany, trzeba koniecznie sprawdzić jego numery fabryczne, które są zazwyczaj wybite na ramie i porównać je z podanymi w karcie gwarancyjnej - daje to pewność, że nie kupujemy roweru kradzionego.
Jeżeli oferowana cena sprzedaży roweru jest bardzo niska, rozsądnym będzie zrezygnować z transakcji. Decydując się na kupno roweru z tzw. drugiej ręki, jeżeli nie posiada on zazwyczaj karty gwarancyjnej, należy odnotować w umowie kupna - sprzedaży jego numery fabryczne, które mogą okazać się przydatne przy ewentualnym zgłoszeniu kradzieży lub gdy rower był skradziony.
Dobrym sposobem na zabezpieczenie roweru przed kradzieżą są najprostsze metody takie jak:
- oprócz oznakowania warto również spisać numer ramy oraz wszystkich innych części roweru (jeżeli takie posiadają) oraz stworzyć listę części naszego jednośladu,
- sporządzenie na kartce informacji dot. właściciela i jego roweru i umieszczenie jej tylko w znanym nam miejscu, np. pod siodełkiem,
- gdy nie ma numerów fabrycznych, można nanieść np. swój numer, np. PESEL
- w warsztacie mechanicznym,
- przydatne w identyfikacji mogą się okazać wcześniej wykonane zdjęcia pojazdu,
- a zwłaszcza charakterystycznych elementów (np. zadrapań na lakierze),
- przemalowanie fragmentu jego ramy,
- wyposażyć go w solidny łańcuch i kłódkę aby przypinać go do trwałego elementu np. budynku, znaku drogowego, parkometru, balustrady, itp,
- gdy zostawiamy rower przed sklepem, to zawsze na widoku nigdy w bramie, za kioskiem, w korytarzu, w piwnicy itp,
- zawsze łańcuch przekładamy przez ramę roweru i tylne koło (nigdy tylko przez przednie koło),
- nie stosujemy jako zapięcie roweru do trwałego elementu cienkich linek, sprężynek
- z zapięciami szyfrowanymi - można je łatwo przeciąć,
- dobrym pomysłem jest ubezpieczenie roweru.
podinsp. Edyta Bagrowska