Zamówiła samochód przez Internet – straciła pieniądze. Policja apeluje o ostrożność!
13 kwietnia br. policjanci przyjęli zgłoszenie od kobiety, która padła ofiarą przestępstwa. Mieszkanka powiatu karkonoskiego straciła pieniądze na zakup zamówionego przez Internet samochodu, który nigdy do niej nie dotarł. Policja przestrzega, aby dokładnie sprawdzać sprzedawców, od których zamierzamy coś kupić.
13 kwietnia 2023 roku, do Komisariatu Policji w Kowarach zgłosiła się kobieta, która padła ofiarą oszustwa. Wykorzystała wyszukiwarkę, aby znaleźć to co chciała kupić, w tym przypadku był to samochód. Skorzystała z jednej ze stron i skontaktowała się ze sprzedającym. Pojazd, na który się zdecydowała miał pochodzić Belgii. Uzgodniła ze sprzedającym cenę zakupu na blisko 12 tysięcy złotych. Gotówkę wpłaciła na portal depozytowy w jednej z placówek pocztowych, z którego miały one trafić do sprzedawcy po wywiązaniu się z umowy. Przed terminem dostawy auta sprzedający skontaktował się z nią i poprosił o sprawdzenie statusu transakcji w serwisie, do którego przesłał jej link, a po kliknięciu w niego, okazało się, że kobieta straciła pieniądze, a także nie otrzymała zamówionego auta.
Jeleniogórscy policjanci apelują o rozwagę podczas internetowych zakupów oraz stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Uważajmy też na tzw. super okazje i promocje, które mogą się okazać kolejnym chwytem oszustów.
Co zrobić, gdy jednak mimo zachowania ostrożności padniemy ofiarą oszustwa? Przede wszystkim należy:
• jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu;
• zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, SMS;
• zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.
podinspektor Edyta Bagrowska