Seniorka z Jeleniej Góry uwierzyła telefonicznemu rozmówcy i straciła ponad 17 tysięcy złotych
28 kwietnia 2023 roku oszuści kolejny raz dali znać o sobie. Mężczyzna podający się za funkcjonariusza Policji wyłudził ponad 17 tysięcy złotych od 93-letniej jeleniogórzanki. Policja apeluje o ostrożność w kontaktach z osobami obcymi, również tych za pośrednictwem telefonu i nie przekazywanie osobom nieznanym pieniędzy, nawet jeśli podają się za znajomych naszych najbliższych, policjantów czy funkcjonariuszy CBA, CBŚP.
28 kwietnia 2023 roku, policja jeleniogórska otrzymała zgłoszenie w sprawie oszusta podającego się za funkcjonariusza Policji, który w celu wzbudzenia zaufania polecił pokrzywdzonej, aby potwierdziła jego dane dzwoniąc w trakcie trwającej rozmowy na numer 997. Mężczyzna następnie poinformował ją o tym, że pod jej drzwiami stają złodzieje, aby nie otwierała drzwi, po czym zaczął wypytywać o pieniądze. Kiedy pokrzywdzona przekazała mu ile gotówki posiada, polecił aby zapakowała ją do worka, a następnie wyrzuciła przez okno. W ten sposób jeleniogórzanka straciła ponad 17 tysięcy złotych.
Pamiętajmy! Policjanci nie będą kontaktować się w żadnej ważnej sprawie telefonicznie, tylko przyjadą do mieszkania, czy domu. Muszą też przedstawić się i okazać legitymację służbową. Pamiętajmy, że Policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach pomocy w działaniach operacyjnych ! Żaden funkcjonariusz nie może też żądać ani przyjmować pieniędzy za prowadzoną sprawę. Nie „zabezpiecza” również pieniędzy przechowywanych w domach czy na koncie bankowym.
Pamiętajmy! Oszuści wykorzystują zaufanie do instytucji państwowych, podając się za ich pracowników lub funkcjonariuszy. Wykorzystują różne metody, aby osiągnąć cel. Nie tylko dzwonią do starszych osób, ale również wysyłają smsy z linkami do podejrzanych stron. Dlatego stosujmy w codziennym życiu zasadę ograniczonego zaufania do wszelkich nieznanych nam osób. Zarówno tych, które do nas telefonują, jak również pukających do naszych drzwi. Sprawdźmy dokładnie, czy na pewno reprezentują instytucję, za którą pracowników się podają. W tym celu możemy zadzwonić do tej instytucji i opowiedzieć o całej sytuacji.
W przypadku, kiedy ktoś dzwoni na nasz numer i podaje się na przykład za policjanta i wypytuje o pieniądze lub kosztowności, wtedy trzeba PRZERWAĆ POŁĄCZENIE! Dopiero wówczas należy zadzwonić na numer 112 i przekazać informacje na temat podejrzanego połączenia.
podinspektor Edyta Bagrowska